Historia

Helsingin vapaaseurakunnalla on rikas ja värikäs historia alkaen 1880-luvun lopulta. Toiminta alkoi aluksi Andreaskirkossa. Toiminta Annankadulla alkoi jo vuonna 1925

Uskonnonvapauslain astuttua voimaan 1923 perustettiin uskonnollinen yhdyskunta Suomen Vapaakirkko, jonka perustajaseurakuntana toimi silloin Helsingin vapaaseurakunta.

Seurakunnan syntysanat sanottiin Helsingin Andreaskyrkanissa vuonna 1891. Jumalanpalvelukset pidettiin silloin pääasissa ruotsin kielellä, mutta aikaisemminkin oli saarnat tulkittu suomenkielisille kuulijoille. Säännöllinen suomenkielinen toiminta siis aloitettiin vuonna 1891. Andreaskyrkan on ensimmäinen vapaakirkollinen seurakunta Helsingissä.

Suomenkieliset saivat Ratakadun ja Annankadun kulmasta oman tontin, johon rakennettiin Vapaakirkon silloinen keskustoimisto ja Lähetys Hospiz matkalaisille (myöhemmin Hotelli Anna). Kiinteistössä sijaitsi silloin myös tilat raamattukoululle ja Helsingin Vapaaseurakunnalle.

Kokoustilat valmistuivat vuonna 1925. (uudistettu 1983 ja 2004)
Alttaritauluna Oskar Paatelan al secco maalaus 1928.
Rakennuksen on suunnitellut Gösta Julen.